Kundaliniyoga torsdag

Kursstart 4. april 2019

Kurset går torsdager kl. 2000-2130, i perioden  4.april– 9. mai (4 uker).

Gjennom kundaliniyoga-teknologien – ved bruk av pust, øvelser, lyd og meditasjon – vil vi forsøke å påvirke kroppen, sinnet og sjelen vår til å komme i mer balanse. Kroppen blir sterkere, pusten dypere, og ryggen mykere mm. Du vil kanskje få økt selvinnsikt og bedre søvn.

Målet er å kunne hente ut dine indre ressurser og få mer energi til å skape det du ønsker i ditt liv.

 

YOGATIMEN:

Selve yoga-timen er 90 minutter og passer for nybegynnere og øvet.

Timen vil foregå mye på yogamatta i sittende og/eller liggende stilling. Øynene er gjerne lukket. Noen øvelser kan være fysisk utfordrende, mens andre øvelser er helt rolige. Det legges stor vekt på meditasjonen og i kundaliniyoga består de ofte av puste-meditasjon og/eller mantrasang-meditasjon.

Vi fokuserer mindre på perfeksjonisme av positurer og du behøver ikke være spesielt myk eller veltrent for å kunne delta. Din opplevelse av stillingene er vektlagt, og effekten er en mer flexibel ryggrad, mer energi, en sterkere kropp og et sterkere nervesystem mm. Yoga er ikke trening. Den fysiske biten er bare en del av yogaen. Noen timer kan derfor være fysisk utfordrende og andre timer helt rolige.

Hver yogatime vil ha en bestemt intensjon og vil dermed være forskjellig fra den forrige, men oppbyggingen av timen har et fast mønster:

  • Inntoning
  • Oppvarming
  • Yogasett/ Kriya
  • Avspenning – (av og til med gong)
  • Meditasjon- Pustemeditasjon og/eller mantra- meditasjon
  • Uttoning

 

 

Kursperiode: Torsdager kl 20 – 21.30 i perioden 4.april– 9. mai (4 uker).

(Det er ikke yoga skjærtorsdag og 2. mai)

Pris for hele kurset Kr 800,-
Påmelding på epost: harmonikundaliniyoga@gmail.com, eller tlf: 99 55 97 05

 

 

OM KUNDALINIYOGA (som undervist av Yogi Bhajan):

Denne eldgamle yogatradisjonen har sitt utspring i India for flere tusen år siden. Yogi Bhajan tok denne yogaformen til vesten på 1960-tallet og sånn sett er den ganske “ny” her. I Norge vokser den gradvis frem, og flere har vært borti den uten at de har vært klar over det via Medisinsk Yoga ettersom denne bygger på Kundaliniyoga og har mange fellestrekk med denne.

Dette er en helhetlig yogaform på den måten at i løpet av en yoga-økt jobber man med alle delene av deg. Kundaliniyoga er et enkelt og kraftfullt verktøy, hvor du ved regelmessig praksis forbedrer din fysiske helse, din mentale og din emosjonelle helse. Du blir mer balansert, fokusert og får økt selvinnsikt. Dette gjør at hverdagens utfordringer kan bli lettere å håndtere og gi rom for økt livskvalitet og økt livsglede.

Kundaliniyoga jobber med nervesystemet, kjertelsystemet, immunforsvaret, sirkulasjonssystemet og ikke minst jobber den med pusteapparatet. Det er enkle øvelser som de fleste kan utføre. Den er lett å tilpasse om man har enkelte utfordringer, og den virker kjapt og effektivt.

Kundaliniyoga er kanskje en av de yogaformene som raskest setter deg i kontakt med deg selv. Følelser kan komme og det kan være skremmende for mange, men belønningen er stor!   Det viktige er at du uansett lytter til deg selv og går sakte frem.

Meditasjon er en stor del av Kundaliniyoga. Kundaliniyoga har mange ulike måter å meditere på. Mest vanlig er pustemeditasjon og/eller mantrameditasjon.

 

INSTRUKTØREN:

Jeg heter Elin Joakimsen Bang og har undervist ukentlige Kundaliniyoga-klasser i to og et halvt år. (Sertifisert i 2016)

Etter å ha praktisert ulike former av yoga i over 12 år, fant jeg veien til Kundaliniyoga, og dette ble yogaen for meg.

Å ha et verktøy som Kundaliniyoga for å beholde balansen i livet er uvurderlig for meg, og derfor ønsker jeg å dele dette med flere.

Yogautdanning:

  • Kundaliniyoga lærer utdanning – level1 – KRI sertifisert ifølge IKYTA’s retningslinjer (200hRYT).
  • Grunnkurs i Gongspilling.
  • Utdanning kundaliniyoga(60 h)- Mastering the Addictive Personality