Yin Yoga

Yin Yoga

DETTE KURSET ER  FULLT – Nytt kurs starter i november

Kurset går torsdager kl 1930-2100, i perioden 12. sept-31. okt (7 uker)

You do not have to walk on your knees

For a hundred miles through the desert repenting.

You only have to let the soft animal of your body

Love what it loves.

 

Mary Oliver, fra “Wild Geese”

Om kurset:

Kurset går over syv uker, torsdager kl 1930-2100
Periode: 12. sept-31. okt 2019 (ikke i høstferieuka, 10. okt)
Pris: kr 1400,-

KURSET ER  FULLT

For påmelding / spørsmål, ta kontakt på mail:  camillahelgesen@gmail.com eller telefon 99614994

Kursansvarlig: Camilla Helgesen

Yin yoga er fremfor alt en myk og skånsom praksis som lærer oss å akseptere oss selv akkurat som vi er. Vi lever på mange måter i et yang-dominert samfunn, der vi ofte kjemper mot klokka og vi strever etter stadig forandring. Men vi har også en mer aksepterende, nærende natur. Det er den delen av oss som vet at alt er bra som det er, vår yin-natur. Etter taoistisk forståelse trenger vi både yin og yang, det passive og det aktive, og vår helhetlige helse er avhengig av at det er balanse mellom de to delene av vår egen natur.

 

Yin yoga retter seg hovedsakelig mot leddene og det dype bindevevet i den nedre delen av ryggen, bekkenet og rundt hoftene. Bindevevet endrer seg langsomt og må tilnærmes med en myk og aksepterende innstilling. Alle stillingene vi skal gå gjennom utføres sittende eller liggende, og holdes i 3-5 minutter. Ved å gå inn i trygge og kontrollerte stillinger som holdes lenge, kan vi la musklene få slappe av, og vi kan bearbeide bindevevet med utgangspunkt i kroppens egen visdom.

 

Bindevevet sørger for at muskler og organer kan fungere skikkelig, og vil i likhet med muskulatur forfalle hvis det ikke blir tilstrekkelig brukt. Det kan tørke ut og krympe, og føre til smerter og immobilitet. Også skivene i ryggsøyla, som består av mye bindevev, kan svekkes uten tilstrekkelig bevegelse. Et av målene med yin yoga er å føre leddene i nedre delen av rygg, bekken og hofta til sine fulle bevegelsområder i alle retninger, på en trygg og skånsom måte, og bidra til å holde bindevevet sunt og musklene fleksible.

 

Viktige elementer i yin yogaen er oppmerksomt nærvær, aksept og medfølelse. Vi praktiserer enten i stillhet, eller til rolig musikk, og noen ganger bruker vi mantraer for å hjelpe oss med å holde et bestemt fokus. Pusten er alltid med oss, og hver time avsluttes med velgjørende avspenning.

 

Noen av stillingene kan oppleves utfordrende i begynnelsen. Det finnes imidlertid variasjoner og tilpasninger som kan bidra til å gjøre stillingene tilgjengelige og behagelige for deg, også om du har begrenset fleksibilitet. Vi benytter puter, tepper og annet utstyr for å støtte opp kroppen ved behov, slik at du kan få en skånsom og trygg yogapraksis, med utgangspunkt i din kropp og dine behov.

Yin yoga anbefales ikke til gravide og ammende.

Vel møtt – og varmt velkommen til yin yoga 💛

Om kursholder:

Camilla har praktisert yoga i flere år, og tok 200t Mindful Yoga lærerutdanning i 2015, og videreutdanning i Mindful Yoga for psykisk helse (100t) i 2016, begge hos Kristin Vikjord Paternotte. Hun har også fordypningskurs i Deva Yoga for psoas og diafragma, barneyogakurs ved både Kidding Around Yoga og MediYoga Kidz, og Yin Yoga-utdanning (100t) fra Jord Yoga.

For Camilla er yoga et kraftfullt og konkret verktøy for å finne indre ro, skape fokus, og både frigi og bygge opp energi. Yoga gir rom for fordypning, bevisstgjøring og utforskning av seg selv og omgivelsene med en vennlig og ikke-krevende tilnærming.

Camilla jobber til daglig med inkluderingsarbeid og prosjektutvikling, og har vært aktivt med i organiseringen av byens flotte yogafestival. Hun er takknemlig for å kunne formidle yoga i møte med andre, og gleder seg til å møte deg på yogamatta ✨

🕉